تسلا، برند پیشگام (قسمت اول)

???? اکنون که در حال نگارش این پست هستیم، ارزش بازار شرکت تسلا در بورس نزدک (Nazdaq) بالاتر از ۴۰۰ میلیارد دلار و مدیرعامل آن ایلان ماسک، تبدیل به چهارمین فرد ثروتمند جهان شده است و این موضوع در حالی است که رتبه دوم شرکت‌های خودروسازی جهان، در اختیار شرکت تویوتا با ارزش بازار ۱۸۸ میلیارد دلاری است.

???? اما داستان برند تسلا چیست و این شرکت چگونه توانسته در کمتر از دو دهه از تاسیس، ارزش بازاری بیش از دو برابر بیشتر از بزرگترین رقیب خود یعنی تویوتا داشته باشد؟ برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید تا در چند پست به بررسی پرونده تسلا بپردازیم.

???? در ابتدا برای درک بهتر، لازم است در قالب چند نکته کلیدی، اطلاعاتی از تاریخچه تسلا داشته باشیم.

???? تسلا موتورز در سال ۲۰۰۳ و با هدف تجاری سازی تولید خودروهای برقی و در ابتدا با تولید ماشین‌های لوکس کار خود را در آمریکا شروع کرد.

???? تنها پس از ۱۰ سال از پایه‌گذاری شرکت، بسیاری از نظرسنجی‌های صورت گرفته در آمریکا، خودروهای این شرکت را محبوب‌ترین محصولات در ایالات متحده لقب می‌دادند.

???? اولین خودروهای تسلا که خبرساز شدند، مدل‌های رودستر و مدل S بودند. مدل رودستر در سال ۲۰۰۸ به بازار آمد و برخی رسانه‌ها، آن را گفتمان جدیدی در دنیای خودروسازی توصیف کردند. مدل S که در سال ۲۰۱۳ توجه همگان را به خود جلب کرد، در آن سال در رقابت با خودروهایی از خانواده‌ی سدان مرسدس بنز کلاس S و بی‌ام‌و سری ۷ و هر خودروی سدان لاکچری دیگر، موفق‌تر عمل کرد.

???? پیش از تسلا، جنرال موتورز با سرمایه‌گذاری‌های میلیارد دلاری و ساخت نمونه‌ای اولیه به‌نام EV-1 سعی در ورود به صنعت خودروهای برقی تجاری داست، اما موفقیتی حاصل نشده بود.

???? تا سال ۲۰۰۹، تسلا حدود ۷۵ درصد از خودروهای مدل رودستر فروخته شده بین مارس ۲۰۰۸ تا آوریل ۲۰۰۹ را فراخوانی و مهندسان تعمیر خود را برای برطرف کردن مشکل فنی خودروها اعزام کرد. چالش‌هایی از این قبیل، برخی از مشتریان اولیه را مأیوس کرد که از افراد سرشناس هم بودند. به‌عنوان مثال جورج کلونی، بازیگر مشهور هالیوودی خودروی تسلا رودستر خود را فروخت. او از تجربه‌ی نه‌چندان مناسب رانندگی با رودستر ناراحت بود و در بسیاری از مواقع، مجبور به تعمیر خودرویش می‌شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانهخدمات تعرفه هافروشگاهتماس