4 مرحله ترفند ستاره افشانی


4 مرحله به کارگیری و استفاده از ترفند ستاره افشانی را در این مقاله با هم بررسی و یاد خواهیم گرفت

هروقت که بخواهید ایده‌ی جدیدی را بررسی و واکاوی کنید، ارزشش را دارد که یک تمرین جامع، کامل و نظام‌مند برای طرح سوالات احتمالی انجام دهید. اینکار را ستاره‌افشانی می‌نامند.

ستاره‌افشانی نوعی از طوفان فکری است؛ اما با این تفاوت که به جای جواب و راه حل، با طرح سوال سر و کار دارد. از ستاره‌افشانی می‌شود در یک مسئله چندبار استفاده کرد؛ به این شکل که وقتی سری اول سوال‌ها را جواب دادید، در مورد جواب سوالات اول هم دوباره ستاره‌افشانی کرده و برای موشکافی آنها سوالات جدیدی مطرح کنید. مثلا فرض کنید که یکی از همکاران‌تان طراحی جدیدی برای کفش اسکیت پیشنهاد داده است. یکی از سوالاتی که می‌توانید در مورد این طرح بپرسید این است که مشتری این کفش‌ها چه کسانی‌اند؟ جواب چیست؟ اسکیت‌بازها. اما برای اینکه مطمئن شوید که مخاطب تبلیغات‌تان را درست هدف می‌گیرید، باید از این جواب گنگ یک قدم فراتر بروید. «کدام دسته از اسکیت‌بازها؟» جواب: «آنهایی که زیاد پرش انجام می‌دهند و بنابراین کفشی لازم دارند که تحملش بیشتر باشد.» به همین شکل می‌شود سوال‌ها را تا هرجا که لازم است ادامه داد.

این کار باعث می‌شود برای فعالیت‌های بازاریابی روی یک قشر خاص متمرکز شویم. در مورد اسکیت‌ها، پرسیدن سوالات جدید باعث شد در تبلیغات آن اسکیت‌بازهایی را هدف بگیریم که برای مسابقات نمایشی کار می‌کنند، نه کسانی که صرفا یک زمین اسکیت دارند و فقط می‌خواهند برای اجاره دادن به مردم چند جفت کفش اسکیت آماده داشته باشند.

نحوه‌ی استفاده
برای اینکه متوجه شوید این تکنیک ساده اما موثر تا چه حد قدرتمند و تاثیرگذار است، مسئله و مشکلی را انتخاب کنید و یا یک محصول ویژه را مد نظر بگیرید. سپس مراحل زیر را اجرا کنید:

مرحله‌ی اول
یک ورق کاغذ بردارید و یک ستاره بزرگ شش‌پر وسط آن بکشید. ایده، مسئله یا محصول مورد نظرتان را وسط این ستاره بنویسید.

مرحله‌ی دوم
در هر پر ستاره، یکی از کلمات زیر را بنویسید: «چه کسی؟» «چه چیزی؟» «کجا؟» «چرا؟» «چه زمانی؟» و «چطور؟»

مرحله‌ی سوم
برای درآوردن سوال‌هایی که می‌شود در مورد محصول یا ایده پرسید، طوفان فکری انجام بدهید؛ به این شکل که ببینید با هر کدام از کلماتی که در نوک‌های ستاره نوشته شده، چه سوالاتی می‌توان پرسید. این سوال‌ها مانند اشعه‌هایی هستند که از ستاره‌ی وسط کاغذ به اطراف می‌تابند. دنبال این نباشید که جواب سوال‌ها را همان‌جا پیدا کنید. به جای آن سعی کنید تا می‌توانید سوال طرح کنید.

مرحله‌ی چهارم
بسته به اندازه‌ی مسئله، ممکن است لازم باشد برای کاویدن جواب سوالات طرح شده هم یک ستاره‌افشانی دیگر انجام بدهید. با این کار، چند ستاره‌ی دیگر هم اطراف ستاره‌ی اصلی ساخته و یک انفجار ستاره‌ای تمام عیار راه بیاندازید!

یکی از مواردی که در تجارت موفق نیاز است همین ترفندها و تسلط به هوش تجاری است .

ما نیز در گروه کسب و کار ثابت طوفان فکری و به خصوص این ترفند ستاره افشانی را انجام میدهیم برای پروژه ها و به واقع نتیجه های موفقی داشته ایم در همین جلساتی که داشته ایم همیشه ایده های خوب و جدیدی بیرون آمده و توانستیم به بهترین صورت به دوستان و مخاطبین خود ارائه نماییم.

توصیه ما هم به شما عزیزانمان به کارگیری همین ترفند ها و تخصص ها می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    خانهخدمات تعرفه هافروشگاهتماس