کوچ، منتور یا مشاور
فرض كنيد مدير عامل بگه ميخواد قله اورست رو فتح كنه و از شما ميخواد راهنماييش كنيد!
كدام مورد رو بهش پيشنهاد ميكنيد؟
▪️مشاور
▪️كوچ
▪️منتور
1️⃣ كسي كه پايين كوه مي ايستد، مشاور است و شما را راهنمايي ميكند.
دانش و تخصص فوق العاده داره ولي خودش الزاما مسير رو نرفته
2️⃣ كسي كه بالاي كوه مي ايستد منتور است.
راه رو پيموده و تجربه عملياتي داره و دانشي كه تجربه كرده رو به شما انتقال ميده
3️⃣ كسي كه دوش به دوش شما تا فتح قله ميايد ولي فقط يك قدم از شما جلوتر است، كوچ است.
كمي توانمند تر از شماست و نياز نيست دانش و تجربه خودش رو به شما منتقل كنه ولي براي بحث خلاقيت و نوآوري و تسريع كارها همراه شماست
پس به كوچ نگيم منتور و به منتور نگيم كوچ
و به همه اين موارد نگيم مشاور
نگيم اگر مشاور خودش بلد بود الان يه مديرعامل موفق بود
یک مشاور کسب و کار چه نقشی ایفا میکند؟
مشاوران کسب و کار معمولاً در زمینه هایی مانند بازاریابی، منابع انسانی، مدیریت، امور مالی و حسابداری فعالیت دارند. مشاوران کسب و کار با ارزیابی نقاط ضعف و توصیه راه حلهای تجاری وظیفه بهبود عملکرد شرکت ها را بر عهده دارند. در واقع حضور یک مشاور توانا در هر کدام از این بخشهایی که اشاره شد، میتواند باعث شناسایی نقاط تاریک شده و با تبدیل آنها به نقاط روشن، در بهبود بهرهوری، نقش چشمگیری داشته باشد.
البته در نظر داشته باشید که ممکن است برخی از مشاورین کسب و کار در زمینه بازاریابی و برخی دیگر در بحث مدیریت یا بخش منابع انسانی بیشتر تجربه و تبحر داشته باشند. این نکته را از آن جهت اشاره کردیم که بدانید قرار نیست یک فرد که تحت عنوان مشاور کسب و کار برای یک سیستم استخدام میشود، قرار است تمام مهارتهای ممکن را دارا باشد، بلکه کارفرما باید با توجه به نیاز خود و سیستم تحت مدیریتش، یک مشاور کسب و کار مرتبط را بکار بگیرد.
بعنوان مثال، یک مشاور کسب و کار در زمینه بازاریابی چه کمکهایی میتواند بکند:
در مورد صنایع، بازار، برندها و… برای کسب و کار، میتواند تحقیقات جامع و کاملی داشته باشد و گزارشهای کاربردی ارائه کند..
در زمینه مشخصات بازار، سهم بازار و تبلیغات، تجزیه و تحلیل انجام دهد.
میتواند به مدیران کمک کند تا برندهای متمرکز و موقعیتیابی و ابزارهای بازاریابی ارایه کنند.
میتواند در زمینه قیمتگذاری محصولات و خدمات، آنالیز بازار و رقبا، تهیه برنامه و کمک به اجرای آن و… اقدامات مثبتی انجام دهد.
یا اگر بخواهیم مثال دیگری بزنیم، میتوانیم به نقش مشاور کسب و کار در زمینه فروش اشاره کنیم که عبارتند از:
استخدام فروشندههای حرفهای پس از مصاحبه و گزینش آنان و تشکیل یک تیم فروش قوی.
تدوین طرحی جامع برای فروش و آموزش نیروها.
توسعه کانالهای فروش برای فروش و سود بیشتر.
هدف گذاری و آموزش مدیران برای فروش بیشتر و موفقتر.
همانطور که حتما از دو مثالی که ارائه شد، متوجه شدهاید، یک مشاور کسب و کار توانمند که بدرستی انتخاب شده باشد و در جای مناسبی هم بکار گرفته شود، میتواند چه نقشهای فوق العاده مهم و موثری در پیشبرد اهداف یک شرکت یا یک سازمان داشته باشد.
بکارگیری و استخدام مشاور کسب و کار چه مزایایی بهمراه دارد؟
بعد از بررسی جایگاه و نقش هایی که یک مشاور کسب و کار میتواند داشته باشد صحبت کردیم، در این قسمت قصد داریم بصورت مشخص و فهرست وار، مزایای حضور مشاور در یک سیستم یا سازمان را اعلام و بررسی نماییم:
بهرهوری بیشتر با استخدام مشاور کسب و کار
گاهی اوقات در یک سازمان یا شرکت، مسایلی پیش میآید که حل آن نیاز به صرف وقت دارد. کارفرما خود به تنهایی نمیتواند وقت و انرژیاش را در اینگونه موارد صرف کند. از طرف دیگر نیروی انسانی شاغل در سازمان نیز نمیتواند اضافه بر توانش، به حل این مسایل بپردازد. وی نه وقت کافی برای انجام این امور دارد و نه توان کافی؛ درگیر شدن وی در این جریان، تنها مشکلی به مشکلاتش اضافه میکند یا مساله شرکت، مسالهای مقطعی است و نیازی به استخدام یک نیروی تمام وقت نیست. در این هنگام، استخدام مشاور کسب و کار، به حل بحران پیش آمده کمک خواهد کرد. وی به راحتی در کنار کارفرما قرار میگیرد و مساله مقطعی شرکت را حل میکند.
مدیریت و کاهش هزینهها و بهبود فرآیندها
شرکتها و سازمانهای زیادی هستند که کارمندان یا فرآیندهای کاری در جای درست خود قرار نگرفتهاند و این مسئله که عموما از چشم مدیران هم مخفی میماند، تنها موجب تحمیل هزینههای اضافی شده و سرعت رسیدن به اهداف کسب و کار را کاهش میدهد. استفاده از مشاور کسب و کار می تواند در این زمینه راهگشا باشد. مشاور کسب و کار با شناسایی ساختارهای سازمانی و روند فرآیندهای کاری، چرخههای معیوب کاری را در شرکتها و سازمانها شناسایی کرده و علاوه بر ارائه راه حلهای اصلاح آنها، ساختارهای موفق و عملی برای هر نوع کسب و کار و سازمان را به مدیران پیشنهاد میدهد.
آموزش پرسنل و کارمندان
یکی از مزایا و نیازهایی که باعث میشود، حضور کارشناس و مشاور در کسب و کار الزامی باشد، این است که مشاوران، پرسنل و کارمندان را آموزش میدهند. آموزش کارمندان و پرسنل، میتواند آنان را با مهارتهایی که برای پیشرفت و موفقیت نیاز دارند، آشنا کند.
گسترش دایره ارتباطی شرکت
مشاور کسب و کار با افراد متخصص زیادی در رابطه است و میتواند در موقع لزوم از آنها برای حل بعضی مسایل، بهره گیرد. رتق و فتق امور مالیاتی، مسایل مربوط به فروش، رقبا و… از این دست مسایل است. همچنین میتوان گفت ارتباط کارفرما با شبکهای از متخصصین توسط مشاوره کسب و کار میباشد.
حل بهتر مسائل قانونی و حقوقی شرکت
بیشترین درگیری شرکتها مسایل مالیاتی، بیمه، مسایل حقوقی و ثبتی است. استخدام مشاور کسب و کار در چنین مواقعی ضروری است. در واقع یک مشاور کسب و کار میتواند شریک همیشگی شرکت باشد تا هر موقع مشکلی برای شرکت و کارفرما پیش آمد بلافاصله در کنار آنها قرار گرفته، به راحتی مسایل را حل و فصل کند.
ارائه ابزارهای مدیریتی
در کنار مشاوره کسب و کار، مدیران واحدها و مدیران ارشد، نیاز دارند تا از درستی عملکرد کارمندان و روند فرایندهای موجود اطمینان حاصل نمایند. لذا انواع ابزارهای اطلاعاتی و تحلیلی که مشاور کسب و کار در اختیار آنها قرار میدهد، امکان بررسی لحظهای و مقطعی امور جاری را به مدیران و صاحبان کسب و کارها میدهد. بهترین مشاورها معمولا ابزارهای کنترلی و مدیریتی را نیز در کسب و کار پیادهسازی مینمایند.
ارائه ایدههای نو و خلاقانه
ارائه ایدههای نو و خلاقانه و روشهای خروج از مشکلات، مسائلی است که در مسیر کسب و کار، شما را به موفقیت بیشتر سوق میدهد. مشاورین کسب و کار، در شروع استارت آپ و کسب و کار، میتوانند ایدههای خلاقانهای به شما ارائه دهند، که قطعا در مسیر رشد و موفقیت کسب و کار شما مفید خواهد بود.
تزریق انگیزه مضاعف به کارمندان
حضور یک مشاور خوب و کار بلد در کسب و کار شما، میتواند به کارمندان انگیزه بیشتری دهد. زمانی که مشاور در سیستم تجاری خود داشته باشید، حضور او نقطه قوت و اتکاء، برای کارمندان خواهد بود؛ چرا که آنها این دلگرمی را دارند که هر زمان با مشکل یا چالشی درگیر شدند، بتوانند از مشاوران کمک دریافت نمایند.
ارائه مشاوره و استراتژیهای بازاریابی مدرن
دیجیتال مارکتینگ، از لازمههای موفقیت در بازاریابی برای خدمات یا فروش محصولات به مشتریان میباشد. بازاریابیها و تکنیکهای سنتی فروش، دیگر چندان کاربردی نیستند و کسب و کارها برای ماندن در بازار و توسعه خود میبایست از انواع تکنولوژیها برای بازاریابی و فروش خود استفاده کنند. مشاوران کسب و کار متناسب با هر نوع کسب، این تکنولوژیها و استراتژیها در بازاریابی مدرن را به صاحبان کسب و کارها ارائه میکنند.
مواردی که بعنوان مزایای استخدام مشاور کسب و کار اشاره کردیم، قطعا تمام محاسن را شامل نمی شود و باز هم میتوان مزیتهای دیگری نیز در نظر گرفت. اما با اشاره به موارد فوق خواستیم این موضوع را بیشتر روشن کنیم که انتخاب یک مشاور کسب و کار خوب، متعهد و قابل اعتماد تا چه حد میتواند روند و شیوه کار را بهبود دهد.
یک مشاور کسب و کار خوب، چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟
حالا که ماهیت شغل مشاور کسب و کار آشنا شدیم و دریافتیم که استخدام چنین فردی چه مزایا و محاسنی برای شرکت و سازمان مورد نظر ما میتواند داشته باشد، در این قسمت به این موضوع میپردازیم که برای انتخاب یک مشاور کسب و کار خوب و توانمند، بهتر است چه ویژگیهایی را لحاظ کنیم تا بهترین انتخاب را داشته باشیم. ویژگیهای یک مشاور کسب و کار خوب عبارتند از:
داشتن سابقه مشاوره و همکاری با شرکتهای بزرگ و مطرح.
تجربه کاری حرفهای و موفق از مشتریان و کسب و کارهای قبلی و معرفی آنها به شما به عنوان ریفرنسی از تخصص و مشاوره خود.
ارائه راهکارها و استراتژیهای نوین و متناسب با کسب و کار و بودجه.
داشتن دانش و اطلاعات کافی در زمینه هر نوع کسب و کار و بازار مشتریان آن.
ارائه کمی و کیفی چشم اندازهای (کوتاه مدت و بلند مدت) بکارگیری مشاوره و راهکارهای موفقیت کسب و کار.
تعامل مداوم با شما و سازمان شما.
چگونه میتوانیم یک مشاور کسب و کار موفق باشیم؟
حالا که مشاور کسب و کار را معرفی کردیم و مزایا و شرایط بکارگیری چنین فردی را در یک سازمان بررسی کردیم، در این بخش میخواهیم به این موضوع بپردازیم که «چگونه هر فردی میتواند مشاوره کسب و کار را بعنوان شغل خودش انتخاب کند؟» یا بعبارت دیگر «چگونه یک فرد میتواند یک مشاور کسب و کار خوب و موفق شود؟».
وقتی مشاوره در زمینه کسب و کار را میخواهید شروع کنید باید تبدیل به یک مشاور عالی شوید. کلید تبدیل شدن به یک مشاور، این است که در این راه به درستی قدم بردارید. مطلبی که اشاره کردیم به این معنی است که روش و استراتژی که در کار انجام میدهید باید بگونهای باشد که شما را در بهترین موقعیت برای موفقیت قرار دهد.
باید توجه داشت؛ اکثر افراد یا چهرهها و حتی ارگانها یا شرکتهایی که خودشان را به عنوان «مشاور یک کسب و کار» مشخص معرفی میکنند و در کار خوشان نیز موفق بوده و هستند، نه فقط از دانش و تخصص لازم در آن حرفه یا شغل مد نظر برخوردارند بلکه بیش از دانش فنی از تجربه شغلی مناسبی در آن شغل یا حرفه مد نظر برخوردارند. به عبارتی بعضا افرادی که در شرکتهای مشاوره کسب و کار فعالیت دارند و به عنوان نمونه خودشان را «مشاور امور تجاری» معرفی میکنند، خودشان از کارآفرینان موفق به حساب میآیند.
در ادامه چند توصیه به افرادی که میخواهند مشاور کسب و کار بشوند، ارائه میدهیم:
از تجربه و خبرگی لازم برخوردار سوید
اینکه دامنه فعالیتها و تحصیلات و تجارب کاری شما در گذشته و امروز در کدام رشته شغلی تعریف شده و تا چه اندازه در آن حرفه دارای سوابق شغلی درخشان و البته تحصیلات عالیه و تکمیلی هستید، قطعا در ادامه این راه و حتی راه اندازی مجموعه یا شرکت مشاوره کسب و کار، به شما کمک فراوانی خواهد کرد. به عنوان مثال اگر شما قصد دارید یک شرکت مشاوره کسب و کار راه اندازی کنید تا در ضمن آن نسبت به ارائه مشاوره کسب و کار در یک حرفه مشخص مثلا رسانه و تبلیغات بپردازید، قطعا باید قبل از هر چیز خود رسانه و تبلیغات را بشناسید.
برنامه یا استراتژی کسب و کار را برای خودتان داشته باشید
از داشتن برنامه و ارائه برنامههای کوتاه یا بلند مدت به مشتری که به شما مراجعه کرده استقبال کنید. شما میتوانید یک برنامه یا استراتژی موقعیت برای خودتان ترسیم کنید و در هر دوره مشاوره به ارئه بخشی از آن بپردازید. این کار به مراتب نتایج بهتری نسبت به ارئه راهکار طی یک یا چند جلسه خواهد داشت.
اعتماد به نفس داشته باشید
اگر قرار است شما به عنوان یک مشاور کسب و کار در بخش خاصی که تخصص آن را دارید فرمان بخشی از یک سازمان یا شرکت را بدست بگیرید پس لازم است تا از ابتدا و انتهای کار و نتیجه آن هم مطلع باشید. به عبارتی نه با فکر خالی بلکه با اطمینان از دانش فنی، تخصص و سوابق شغلی درخشانی که دارید با اعتماد به نفس روبروی مالک یا صاحب و دارنده سازمان باید بنشینید، تا او نیز بتواند در ادامه به تجربیات و سوابق شغلی شما اعتماد کرده و فرمان این بخش از کسب و کارش را به دست شما بسپارد.
بدون دیدگاه