حمایت از کارمندان جادو میکند!
بهعنوان یک مدیر از شما انتظار میرود که با کارکنان، خوب رفتار کنید و در دورههایی که فشار کار زیاد است، از آنها حمایت کنید تا دچار فرسودگی نشوند. اما اگر خودتان هم به شدت تحت فشار و استرس باشید، این به یک چالش تبدیل میشود. چطور از خودتان مراقبت کنید تا برای حمایت از کارکنانتان، زمان و انرژی کافی داشته باشید؟ برای کاهش استرس خود چه قدمهایی باید بردارید؟ و برای ارتقای سطح سلامت کارکنان چه اقداماتی میتوانید انجام دهید؟
وقتی خودتان رمق ندارید، انرژی گذاشتن و کمک به دیگران سخت است. «ویتنی جانسون»، نویسنده و یکی از اندیشمندان تاثیرگذار عرصه کسب وکار میگوید: «اعضای تیم کاملا متوجه استرس شما هستند و این همه چیز را بدتر میکند.» پس به خاطر سلامتی خودتان و کارکنانتان، باید به تمام منابعی که میشناسید متوسل شوید تا شرایط را بهبود دهید. این نکات به شما کمک میکنند:
▪️سلامت خود را در اولویت قرار دهید
قبل از اینکه به اعضای تیمتان در مدیریت استرسشان کمک کنید، باید بتوانید استرس خودتان را کنترل کنید. برای شروع بهتر است اول مراقب سلامت جسمی و روحی خودتان باشید. غذای تازه و سالم بخورید. مرتب ورزش کنید. شبها به اندازه کافی بخوابید. «مدیتیشن کنید.» کسی را پیدا کنید که گاهی حرف دلتان را به او بزنید و خودتان را خالی کنید، ترجیحا کسی به جز رئیستان. مراقبت از خود، معنیاش این نیست که زیادی خودتان را دوست دارید یا تجملاتی هستید. مساله، تلاش برای حفظ جان و بقاست.
▪️مشکل را بهصورت گروهی حل کنید
حتی اگر کاملا به استرستان مسلط نشدهاید، همین که نشان دهید موضوع را جدی گرفته اید، مفید است. حتی میتوانید پیشنهاد کنید که اقدامات مراقبت از خود را بهصورت گروهی انجام دهید. مثلا مدیتیشن را بهصورت گروهی یاد بگیرید یا اگر برای کاهش استرس، توصیهای دارید، با همه در میان بگذارید.
▪️همدردی کنید
به خودتان رحم کنید. هم به خودتان، هم به بقیه. این را بپذیرید که همه با کمک منابعی که در دست دارید، کارتان را به بهترین نحو انجام میدهید. این به معنای تنبلی یا فرار کردن از مسوولیت نیست. شما به این ترتیب یک محیط امن روانی برای خود و بقیه ایجاد میکنید. جانسون پیشنهاد میکند که در دورههای پراسترس، با اعضای تیم صحبت کنید. صادقانه و خوشبینانه. بله، حجم کارها زیاد است. بله، پروژههای ریسکی ترسناکند. به آنها بگویید: «ما همه در این کار شریکیم و مطمئنم از پس آن برمیآییم.»
▪️الگوی خوبی باشید
دیوید میگوید: «به رفتارهایی که میخواهید نهادینه کنید، فکر کنید. اگر از یک جلسه خارج میشوید و با عجله به جلسه بعدی میروید و وقت سر خاراندن ندارید، این چه پیامی به کارکنان میدهد؟» الگوی کارکنان باشید و استراحت کردن را به یک اولویت تبدیل کنید. به آنها نشان دهید که همیشه «یک نفس و بیوقفه» کار نمیکنید. «ویژگیهای انسانی را به محل کار برگردانید.»
▪️روی چراها تمرکز کنید
یکی از نشانههای متداول فرسودگی کاری، «جدایی میان ارزشهای فرد و کاری است که او دارد انجام میدهد.» بهعنوان یک رئیس، وظیفه شماست که کارکنان را به هیجان آورید تا اقدام کنند. اهداف و اهمیت (پروژه) برای سازمان و مشتریان را به آنها یادآوری کنید. وقتی افراد ارزشها و پیوند مشترک دارند، احتمال آنکه نسبت به کارشان حس مثبت داشته باشند بیشتر است.
▪️از تیمتان حمایت کنید
اگر شما و اعضای تیمتان، به خاطر حجم زیاد کارها تحت فشار هستید، شاید وقت آن رسیده که از رئیستان مهلت بخواهید. جانسون میگوید: «این وظیفه شماست که در قالب اهداف سازمان، از تیمتان حمایت کنید.» او پیشنهاد میکند که با رئیس خود درباره تاثیر استرس بر روحیه و عملکرد کارکنان صحبت کنید. پیامدهای فرسودگی را برای رئیستان توضیح دهید و بگویید که به صلاحش است هرچه زودتر اقدام کند. بگویید: «اشتباهاتی پیش خواهد آمد. پروژه کند پیش خواهد رفت و همه اینها هزینه دارد.» بگویید که میترسید افراد ارزشمند را از دست بدهید.
▪️منشأ خوشبینی باشید
جانسون میگوید هر وقت کارها درهم و برهم و آشفته است، سعی کنید مثبتگرایی را ترویج کنید. وقتی خودتان استرس دارید این کار سخت است. او میگوید: «اما به دنبال مثبتها بگردید. به آدمها لبخند بزنید و مهربان باشید.» دستاوردها را ببینید و قدردان باشید. هم از خودتان و هم از اعضا.
بدون دیدگاه