نکته هایی طلایی از پیتر دراکر که میتواند دنیای مدیریتی شما را تغییر دهد!
پیتر دراکر (Peter Drucker) را بنیان گذار مدیریت مدرن میدانند. وی در سال ۱۹۰۹ به دنیا آمد در در سال ۲۰۰۵ در سن ۹۶ سالگی درگذشت. وی یکی از تاثیرگذارترین افراد قرن بیستم می باشد. ممکن نیست مختصری با دنیای مدیریت استراتژیک آشنا باشید و نامی از پیتر دارکر نشنیده باشید.
????به اعتقاد دراکر، تنها یک هدف مشخص برای یک کسبوکار وجود دارد و آن هدف ، خلق ارزش برای مشتری است و استراتژی چگونگی خلق ارزش برای مشتری می باشد.
???? به اعتقاد دراکر «مشتری بنیان یک کسبوکار و اساس حفظ و بقای آن است. نیاز مشتری است که به تنهایی، برای شما اشتغال ایجاد میکند. برای تامین خواستهها و نیازهای یک مشتری، جامعه منافع ارزشساز خود را به فعالیت تجاری اختصاص میدهد.» نتیجه ای که از گفته وی می توان گرفت این است که پشت هر فرآیندی که در سازمان انجام می پذیرد باید خلق ارزش برای مشتری اصل گرفته شده باشد.
???? فارغ از اینکه سازمان ما چیست و فارغ از اینکه انتفاعی است یا غیرانتفاعی، ادعای دراکر درست است. اگر میخواهیم سازمانمان موفق باشد، باید به یاد داشته باشیم که اگرچه سود برای ادامه حیات یک کسب و کار ضروری است، اما حداکثرسازی آن هیچگان هدف اصلی یک کسبوکار نیست. بی توجهی به این اصل ساده دراکر دلیل شکست بسیاری از کسب و کارها می باشد.
????مدیرانی که تمرکز خود را بر حفظ حاشیه سود قرار می دهند سازمان خود را به سوی نابودی سوق خواهند داد. این گفته دارکر تمامی جنبه های مدیریت یک کسب و کار را تحت تاثیر قرار می دهد. تفکر حاکم بر مدیران در همه جنبه های کسب و کار، از طراحی و تولید تا تامین و بازاریابی محصولات همه و همه می بایست در راستای خلق ارزش برای مشتری باشد.
????همانگونه که دارکر گفته است استراتژی چیزی جز چگونگی خلق ارزش برای مشتری نمی باشد. حال اگر ارزش را مترادف استراتژی قرار دهیم، بیشتر به جایگاه استراتژی در کسب و کار پی خواهیم برد.
1️⃣ انجام کارهای درست خیلی مهمتر است از اینکه کارها به درستی انجام شود.
2️⃣ اگر به دنبال یک چیز جدید هستید باید انجام چیز قبلی را متوقف کنید.
3️⃣ هیچ چیز غیرمفیدتر از آن نیست که اساساً کاری را که نباید انجام بدهید به بهترین نحو انجام دهید.
4️⃣ آن چیزی بهبود پیدا میکند که اندازه گیری بشود.
5️⃣ نتایج از تشخیص و عملیاتی کردن فرصتها بدست می آیند نه از حل و فصل مشکلات.
6️⃣ بسیاری از اوقات آنچه که مدیریت نامیده میشود فقط شامل مشکل کردن انجام کارهاست.
7️⃣ کسانیکه ریسک نمیکنند، معمولاً در طی یکسال تقریباً مرتکب دو اشتباه بزرگ میشوند و کسانی هم که ریسک میکنند معمولاً در هر سال تقریباً مرتکب دو اشتباه بزرگ می شوند!
8️⃣ مدیریت یعنی انجام کارها به درستی در حالیکه رهبری یعنی انجام کارهای درست.
بدون دیدگاه